Versie: 01-05-2025
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden worden de volgende definities gehanteerd:
- Ondernemer: Oudolf Tuinverlichting B.V., gevestigd aan de Bennebroekerweg 946A, 2136 NH Zwaanshoek, Nederland.
- Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en een overeenkomst aangaat met de ondernemer.
- Dag: kalenderdag.
- Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid.
- Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
- Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.
- Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
- Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
- Webshop: de online winkel van Oudolf Tuinverlichting, bereikbaar via www.oudolftuinverlichting.nl.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer: Oudolf Tuinverlichting B.V.
Vestigingsadres: Bennebroekerweg 946A, 2136 NH Zwaanshoek, Nederland
E-mailadres: info@oudolftuinverlichting.nl
KvK-nummer: op aanvraag
BTW-identificatienummer: op aanvraag
De ondernemer is bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur voor vragen, opmerkingen en klachten via het bovengenoemde e-mailadres.
Artikel 3 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument via de webshop van Oudolf Tuinverlichting.
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal vóór het sluiten van de overeenkomst worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de overeenkomst elektronisch wordt gesloten, kan de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, geldt bij tegenstrijdige voorwaarden dat de consument zich kan beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
5. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene voorwaarden.
6. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van deze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden in de geest van deze algemene voorwaarden.
Artikel 4 – Het aanbod
1. Alle aanbiedingen en productpresentaties op de website van Oudolf Tuinverlichting B.V. gelden als uitnodiging tot het doen van een bestelling. Ze binden de ondernemer niet, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
2. De ondernemer besteedt uiterste zorg aan de juistheid van de gepresenteerde informatie, inclusief omschrijvingen, afbeeldingen en prijsvermeldingen. Echter, kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden wordt gedaan, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft onder meer de prijs inclusief belastingen, eventuele verzendkosten, de wijze van betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst, het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht, en de duur van het aanbod.
4. Productafbeeldingen dienen als illustratief materiaal. Kleuren kunnen in werkelijkheid afwijken. De consument kan hieraan geen rechten ontlenen.
Artikel 5 – De overeenkomst
1. De overeenkomst tussen de consument en Oudolf Tuinverlichting B.V. komt tot stand op het moment dat de consument een bestelling heeft geplaatst via de website en deze door de ondernemer is bevestigd per e-mail.
2. Indien de bestelling elektronisch wordt geplaatst, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Bij elektronische betaling treft de ondernemer passende veiligheidsmaatregelen.
3. De ondernemer heeft het recht om bestellingen te weigeren of aanvullende informatie op te vragen indien hij hiertoe aanleiding ziet. Indien een bestelling niet wordt geaccepteerd, deelt de ondernemer dit binnen 5 werkdagen na ontvangst van de bestelling mee onder vermelding van de reden.
4. De ondernemer voegt bij het product de volgende informatie toe op een duurzame gegevensdrager (zoals e-mail of PDF):
- het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer;
- informatie over het herroepingsrecht en hoe daarvan gebruik te maken;
- de voorwaarden waaronder het product kan worden geretourneerd, inclusief eventuele retourkosten;
- informatie over service en garanties;
- de algemene voorwaarden zoals op het moment van aankoop van toepassing.
Artikel 6 – Herroepingsrecht bij levering van producten
1. De consument heeft het recht om de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden binnen een bedenktijd van 14 dagen. Deze termijn gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door hem aangewezen derde (niet zijnde de vervoerder), het product heeft ontvangen.
2. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts hanteren of inspecteren zoals dat in een fysieke winkel zou mogen. Indien de consument het product gebruikt op een manier die verder gaat dan nodig om de aard, kenmerken en werking ervan vast te stellen, is hij aansprakelijk voor waardevermindering.
3. Indien de consument gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht, dient hij dit binnen de bedenktijd kenbaar te maken via e-mail of het modelformulier voor herroeping. Hij dient het product binnen 14 dagen na deze melding terug te sturen naar het adres van de ondernemer.
4. De kosten voor retourzending zijn voor rekening van de consument, tenzij anders overeengekomen of als het product defect of verkeerd geleverd is.
5. De ondernemer zal binnen 14 dagen na ontvangst van de herroepingsverklaring het volledige aankoopbedrag terugstorten, inclusief eventueel betaalde verzendkosten voor de heenzending. De ondernemer mag wachten met terugbetaling totdat hij het product retour heeft ontvangen of de consument aantoont dat hij het heeft teruggezonden.
6. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
7. Producten die speciaal op maat of naar specificatie van de consument zijn gemaakt, zijn uitgesloten van het herroepingsrecht. Dit wordt duidelijk aangegeven bij het productaanbod.
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken en gebruiken voor zover dat nodig is om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen.
2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet vóór het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 – Uitsluiting van het herroepingsrecht
1. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor zover voorzien in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht is alleen geldig als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is mogelijk voor producten:
- die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
- die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
- die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- die snel kunnen bederven of verouderen;
- waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft.
3. Uitsluiting van het herroepingsrecht is eveneens mogelijk voor verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
Artikel 9 – De prijs
1. De in het aanbod van producten genoemde prijzen zijn inclusief btw en andere heffingen van overheidswege, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
2. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven of andere wettelijke verplichtingen.
3. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
4. Eventuele extra kosten zoals verzend-, betaal- of verpakkingskosten worden duidelijk en afzonderlijk vermeld voordat de overeenkomst wordt gesloten.
Artikel 10 – Conformiteit en garantie
1. De ondernemer staat ervoor in dat de producten voldoen aan de overeenkomst, de specificaties zoals vermeld in het aanbod, de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval van tekortschieten in de nakoming van zijn verplichtingen.
Artikel 11 – Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
3. De ondernemer zal geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed maar uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht.
4. Indien levering niet mogelijk blijkt, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij bezorging wordt op duidelijke en begrijpelijke wijze gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Voor vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten.
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 12 – Betaling
1. Voor zover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan via een veilige online betaalmethode tijdens het bestelproces. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
2. Indien de consument in gebreke blijft met de betaling, is de ondernemer gerechtigd om wettelijke rente in rekening te brengen en redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte.
Artikel 13 – Klachtenregeling
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt klachten overeenkomstig deze procedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 7 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 7 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 14 – Aansprakelijkheid
1. De ondernemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die het gevolg is van opzet of grove nalatigheid van de ondernemer of zijn ondergeschikten.
2. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
- de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade;
- de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van de ondernemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden;
- redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de consument aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade.
3. De ondernemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
Artikel 15 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op alle overeenkomsten tussen ondernemer en consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door de ondernemer te leveren of geleverde producten, kunnen – indien gewenst – worden voorgelegd aan een bevoegde rechter te Haarlem.
3. Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg op te lossen.